Modelul free-to-play a luat industria jocurilor cu asalt, iar cu abilitatea de a strange bani usor taxand consumatorii pentru continut premium, este usor sa ne asumam ca aceasta ruta nu este gandita prea bine pentru companiile care creeaza MMO-uri. Dar Naoki Yoshida, producatorul lui Final Fantasy XIV : A Realm Reborn, crede ca exista inca putina viata ramasa in vechiul model de abonament mai ales cand vine vorba de intinderea lumii lui Eorzea si cei care doresc s-o exploreze.
Decat sa opteze pentru un sistem free-to-play complet, Square Enix a ales sa abordeze Final Fantasy XIV : A Realm Reborn cu o configurare tipica pentru majoritatea mmo-urilor recente, permitand jucatorilor sa exploreze jocul in prima luna gratuit si introducand dupa aceea taxe de abonament lunare dupa perioada trial. Vorbind cu Gameindustry International, Yoshida a explicat ca prima luna de joaca gratuita este benefica prin faptul ca jucatorii se vor bucura de timpul in joc atat de mult incat vor fi determinati sa plateasca pentru a petrece mai mult timp in joc. Acesta a elaborat decizia ca fiind una strategica, unde modelul de abonament va aduce fonduri stabile, decat in mediul free-to-play.
Ca sustinator al sistemelor mai traditionale pay-to-play, Yoshida crede ca, camarazii industriei nu ar rascumpara sansa de a se dovedi, orbiti de conceptul de a face bani usor, generati prin modelul Free-To-Play.
Desigur, nu a venit ca o surpriza faptul ca Yoshida ar trebui sa fie un credincios ferm in modelul pay-to-play avand in vedere ca Final Fantasy XIV se mandreste cu peste 1.8 milioane de jucatori, cu mai mult de 500.000 de utilizatori activi. Cu o crestere si o dovada ca aceste strategii merg in mod evident intr-o directie, Yoshida abordeaza o strategie foarte inteligenta pentru a obtine un venit pe termen lung, ci nu a face bani usor pe termen scurt.
Este foarte interesant de vazut daca A Realm Reborn poate sa-si mentina acest sistem de plata, iar daca alte MMO-uri isi vor schimba abordarea in lunile ce urmeaza.